PIZZA (5-6porsjoner) PIZZABUNN •500 g dala landhvete, spelt eller emmer (finmalt eller siktet mel, evt. en blanding) •3,5 - 4 dl vann •¼ pk gjær •1,5 ts mineralsalt •3 ss extra virgin olivenojle PIZZAFYLL: •1,5 gul løk, finhakket •3 fedd hvitløk, finraspes •3 bokser á 300 g hermetisk tomat •3/4 ts havsalt, smak til •1/2 ts pepper, smak til •1,5 ts timian •1,5 ss oregano •1,5 ss basilikum •2,5 ss rørsukker (evt. 1 stor gulrot finraspet som erstatning for sukker) •400 g karbonadedeig/kjøttdeig Vegetarisk: Kjøttdeigen byttes ut med 2 paprika og 200 g champignon TOPPING: •500 g revet gulost FRAMGANGSMÅTE: •Bland sammen det tørre til pizzadeigen, og ha oppi vannet. Bruker du fersk gjær, blander du gjæra ut i vannet. Elt oljen inn til slutt. •Heves til omtrent dobbel størrelse, eller langtidshev i cirka 8 timer på kjøkkenbenken. Ved langtidsheving, bør du bruke kaldt vann. (Setter du deigen før du drar på jobb, er det fort gjort å få maten på bordet, når du kommer hjem :-). •Til fyllet surrer du den finkuttede løken og hvitløken i litt smør eller olje. Ha hermetisk tomat, søtning og krydder oppi kjelen og la det hele småkoke i 15 minutter til sausen er passe tykk. •Brun kjøttdeigen i smør eller olje, og bland den inn i tomatsausen, slik at kjøttet kan være med på den siste koketiden. Vegetarisk: La paprikabiter og champignon-skiver surre litt i smør på pannen og smak til med salt og nykvernet pepper. Bruk dette som topping oppå pizzasausen. •Sett sausen til side slik at den kan avkjøles noe, mens du baker ut pizzabunnene. •Elt deigen lett og del deigen i 2 emner. Kjevle ut deigen til 2 store firkantede langpannebunner. La etterheve i cirka 20 minutter, evt. lengre om du ønsker en tykkere bunn. Husk å sørge for et godt melet bakebord, evt. bruk olje til utkjevlinga.  •Fordel fyllet utover de to pizzaleivene og ha på revet gulost. Stekes på 225 grader i cirka 12 minutter.
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
Skriv ut oppskriften her
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
PIZZA (5-6porsjoner) PIZZABUNN •500 g dala landhvete, spelt eller emmer (finmalt eller siktet mel, evt. en blanding) •3,5 - 4 dl vann •¼ pk gjær •1,5 ts mineralsalt •3 ss extra virgin olivenojle PIZZAFYLL: •1,5 gul løk, finhakket •3 fedd hvitløk, finraspes •3 bokser á 300 g hermetisk tomat •3/4 ts havsalt, smak til •1/2 ts pepper, smak til •1,5 ts timian •1,5 ss oregano •1,5 ss basilikum •2,5 ss rørsukker (evt. 1 stor gulrot finraspet som erstatning for sukker) •400 g karbonadedeig/kjøttdeig Vegetarisk: Kjøttdeigen byttes ut med 2 paprika og 200 g champignon TOPPING: •500 g revet gulost FRAMGANGSMÅTE: •Bland sammen det tørre til pizzadeigen, og ha oppi vannet. Bruker du fersk gjær, blander du gjæra ut i vannet. Elt oljen inn til slutt. •Heves til omtrent dobbel størrelse, eller langtidshev i cirka 8 timer på kjøkkenbenken. Ved langtidsheving, bør du bruke kaldt vann. (Setter du deigen før du drar på jobb, er det fort gjort å få maten på bordet, når du kommer hjem :-). •Til fyllet surrer du den finkuttede løken og hvitløken i litt smør eller olje. Ha hermetisk tomat, søtning og krydder oppi kjelen og la det hele småkoke i 15 minutter til sausen er passe tykk. •Brun kjøttdeigen i smør eller olje, og bland den inn i tomatsausen, slik at kjøttet kan være med på den siste koketiden. Vegetarisk: La paprikabiter og champignon- skiver surre litt i smør på pannen og smak til med salt og nykvernet pepper. Bruk dette som topping oppå pizzasausen. •Sett sausen til side slik at den kan avkjøles noe, mens du baker ut pizzabunnene. •Elt deigen lett og del deigen i 2 emner. Kjevle ut deigen til 2 store firkantede langpannebunner. La etterheve i cirka 20 minutter, evt. lengre om du ønsker en tykkere bunn. Husk å sørge for et godt melet bakebord, evt. bruk olje til utkjevlinga.  •Fordel fyllet utover de to pizzaleivene og ha på revet gulost. Stekes på 225 grader i cirka 12 minutter.