GRØNNSAKSUPPE  med bygg (ca. 3,5 liter) 4 dl kokte helkorn nakenbygg (evt. helkorn emmer) 2 liter vann 2,8 liter grønnsaker kuttet i terninger / biter: - F.eks. 6 dl poteter, 6 dl gulrøtter, og 2,5 dl sellerirot. 6 dl hodekål, 5 dl brokkolibuketter og 2,5 dl løk. Evt. 2 fedd hvitløk og 1 chili finkuttet. 4 stk. grønnsaksbuljong-terninger - smak til med salt og pepper (prøv ½ ts salt og ½-1 kryddermål pepper. Grønnsaksbuljongen kan evt. erstattes med mineralsalt og urtesalt) FRAMGANGSMÅTE: - Kok helkorn nakenbygg, eller bruk rester om du har. Kokt bygg kan fint fryses i porsjoner. - Bygg trenger å koke i 1 time om det ikke er bløtlagt på forhånd. - Bruk da 1 del bygg og 4 deler vann, og fyll eventuelt på med mer vann. - Legger du kornet i bløt i kokende vann natten over, vil koketiden reduseres med 20 minutter. - Kutt opp grønnsakene mens du koker opp 2 liter vann sammen med grønnsaksbuljongen. (Buljongen kan helt eller delvis erstattes med mineralsalt og urtesalt - urtesalt inneholder kun havsalt og økologiske urter) - Ha oppi de grønnsakene som trenger lengst koketid først, s.s. poteter, gulrøtter og sellerirot. - Etter at dette har kokt i 5-10 minutter, har du oppi hodekål, løk, hvitløk og chili. Ta evt.bort chilifrøene - Alt kokes til det er mykt, men fortsatt litt tyggemotstand. (5-10 min.) - Ha til slutt oppi bygg og brokkoli. Brokkoli trenger bare et par minutter oppi gryta. Koker brokkolien lenge, vil den fine grønnfargen bli blekere. - Serveres gjerne med pannekaker, rundstykker eller annet brød.
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
Skriv ut oppskriften her
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
GRØNNSAKSUPPE  med bygg (ca. 3,5 liter) 4 dl kokte helkorn nakenbygg (evt. helkorn emmer) 2 liter vann 2,8 liter grønnsaker kuttet i terninger / biter: - F.eks. 6 dl poteter, 6 dl gulrøtter, og 2,5 dl sellerirot. 6 dl hodekål, 5 dl brokkolibuketter og 2,5 dl løk. Evt. 2 fedd hvitløk og 1 chili finkuttet. 4 stk. grønnsaksbuljong- terninger - smak til med salt og pepper (prøv ½ ts salt og ½-1 kryddermål pepper. Grønnsaksbuljongen kan evt. erstattes med mineralsalt og urtesalt) FRAMGANGSMÅTE: - Kok helkorn nakenbygg, eller bruk rester om du har. Kokt bygg kan fint fryses i porsjoner. - Bygg trenger å koke i 1 time om det ikke er bløtlagt på forhånd. - Bruk da 1 del bygg og 4 deler vann, og fyll eventuelt på med mer vann. - Legger du kornet i bløt i kokende vann natten over, vil koketiden reduseres med 20 minutter. - Kutt opp grønnsakene mens du koker opp 2 liter vann sammen med grønnsaksbuljongen. (Buljongen kan helt eller delvis erstattes med mineralsalt og urtesalt - urtesalt inneholder kun havsalt og økologiske urter) - Ha oppi de grønnsakene som trenger lengst koketid først, s.s. poteter, gulrøtter og sellerirot. - Etter at dette har kokt i 5-10 minutter, har du oppi hodekål, løk, hvitløk og chili. Ta evt.bort chilifrøene - Alt kokes til det er mykt, men fortsatt litt tyggemotstand. (5- 10 min.) - Ha til slutt oppi bygg og brokkoli. Brokkoli trenger bare et par minutter oppi gryta. Koker brokkolien lenge, vil den fine grønnfargen bli blekere. - Serveres gjerne med pannekaker, rundstykker eller annet brød.