BYGGSALAT  (6-8 porsjoner) INGREDIENSER: 250 gram hele nakenbygg Cirka 2 liter vann ½ ts salt 1 gul paprika 1 rød paprika 1 brokkoli 1 blomkål 4 gulrøtter ½ rød løk FRAMGANGSMÅTE Kok opp vannet. Tilsett salt og bygg, og la det småkoke i 1 time. Kutt paprikaene i biter, og del brokkoli og blomkål i små buketter. Gulrøttene skjæres i små staver, og løken i biter. Når bygget er kokt, heller du det over i et dørslag, for å sile bort overflødig vann. Grønnsakene stekes/wokes i olje (evt. en blanding av olje og vann) Smak til med salt og nykvernet pepper, evt. litt grillkrydder. Grønnsakene skal stekes lett, dvs. at det bør være litt tyggemotstand når de er ferdig stekt. Jeg pleier å steke en sort grønnsaker av gangen, ettersom grønnsakene har litt forskjellig steketid. Løken skal bare så vidt surre litt i stekepanna. Alt blandes. Kanskje ønsker du å ha litt stekt kjøtt og saus til, ellers smaker det riktig godt med bare soyasaus og/eller sweet chilisaus også. Ypperlig både til middag og som lunsj- eller kveldsrett.
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
Skriv ut oppskriften her
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
BYGGSALAT  (6-8 porsjoner) INGREDIENSER: 250 gram hele nakenbygg Cirka 2 liter vann ½ ts salt 1 gul paprika 1 rød paprika 1 brokkoli 1 blomkål 4 gulrøtter ½ rød løk FRAMGANGSMÅTE Kok opp vannet. Tilsett salt og bygg, og la det småkoke i 1 time. Kutt paprikaene i biter, og del brokkoli og blomkål i små buketter. Gulrøttene skjæres i små staver, og løken i biter. Når bygget er kokt, heller du det over i et dørslag, for å sile bort overflødig vann. Grønnsakene stekes/wokes i olje (evt. en blanding av olje og vann) Smak til med salt og nykvernet pepper, evt. litt grillkrydder. Grønnsakene skal stekes lett, dvs. at det bør være litt tyggemotstand når de er ferdig stekt. Jeg pleier å steke en sort grønnsaker av gangen, ettersom grønnsakene har litt forskjellig steketid. Løken skal bare så vidt surre litt i stekepanna. Alt blandes. Kanskje ønsker du å ha litt stekt kjøtt og saus til, ellers smaker det riktig godt med bare soyasaus og/eller sweet chilisaus også. Ypperlig både til middag og som lunsj- eller kveldsrett.