MIDDAGSKORN  (4-5 porsjoner)   2 liter vann 250 g helkorn nakenbygg (eller helkorn emmer) 1/4 ts salt FRAMGANGSMÅTE Kok opp vannet. Hell kornet oppi det kokende vannet La det småkoke i en times tid. Smak til med salt mot slutten av koketiden. Middagskorn kan serveres som tilbehør til mange forskjellige middagsretter, og er et næringsrikt og godt alternativ til raffinert ris. NB! Både emmer og nakenbygg kan bløtlegges natten over, slik at fytinsyre brytes ned og du forkorter koketiden noe. Men NAKENBYGGET er rik på betaglukaner, og for dette kornet anbefales IKKE bløtlegging, dersom du er opptatt av å bevare betaglukanet med dets kolesterolsenkende effekt. Anbefalingene er da å ha kornet rett i kokende vann. TIPS! Om du koker en større mengde helkorn av gangen, kan du fryse det i porsjoner. Da kan du ha det frosne kornet i en kasserolle og helle kokende vann fra vannkokeren over det og la det koke i 5 minutter. Veldig kjekt om du ønsker en rask og næringsrik middag til hverdags.
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
Skriv ut oppskriften her
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
MIDDAGSKORN  (4-5 porsjoner)   2 liter vann 250 g helkorn nakenbygg (eller helkorn emmer) 1/4 ts salt FRAMGANGSMÅTE Kok opp vannet. Hell kornet oppi det kokende vannet La det småkoke i en times tid. Smak til med salt mot slutten av koketiden. Middagskorn kan serveres som tilbehør til mange forskjellige middagsretter, og er et næringsrikt og godt alternativ til raffinert ris. NB! Både emmer og nakenbygg kan bløtlegges natten over, slik at fytinsyre brytes ned og du forkorter koketiden noe. Men NAKENBYGGET er rik på betaglukaner, og for dette kornet anbefales IKKE bløtlegging, dersom du er opptatt av å bevare betaglukanet med dets kolesterolsenkende effekt. Anbefalingene er da å ha kornet rett i kokende vann. TIPS! Om du koker en større mengde helkorn av gangen, kan du fryse det i porsjoner. Da kan du ha det frosne kornet i en kasserolle og helle kokende vann fra vannkokeren over det og la det koke i 5 minutter. Veldig kjekt om du ønsker en rask og næringsrik middag til hverdags.