HELKORNBRØD (3 stk.)

INGREDIENSER: 1, 5 kg speltmel (Jeg brukte en blanding av finmalt, grovmalt og siktet mel) 3 ts mineralsalt ½ pk gjær 1 liter vann 500 g kokte helkorn av nakenbygg eller emmer Dette brødet passer godt å bake om du har middagskorn-rester, ellers kan du koke 200 g helkorn i 1,5 liter vann i 1 times tid, og det vil bli cirka 500 g kokte korn. Sil av overskuddsvannet, og avkjøl kornet. Om du bløtlegger kornet over natten, vil fytinsyra brytes ned, og koketiden blir noe kortere. VIKTIG INFORMASJON VEDRØRENDE NAKENBYGGET: Nakenbygget er rikt på betaglukan, og for den som er opptatt av å bevare betaglukanet med dets kolesterolsenkende effekt på en best mulig måte, anbefales IKKE bløtlegging, men at kornet has rett ned i kokende vann. FRAMGANGSMÅTE: Bland sammen alt det tørre. Bruker du fersk gjær, løser du den opp i vannet. Bland så vannet og de kokte helkornene sammen med de øvrige ingrediensene. Eltes i cirka 5 minutter. Bruk sakte fart, om du bruker maskin. La heve til cirka dobbel størrelse. Deigen vendes litt, før du har den oppi brødformene. Jeg brukte 2-liters former. Har du former på 1,5 liter, kan du fordele deigen på 4 former. La deigen heve til nesten dobbelt størrelse i brødformene. Stek brødene på 220 grader i 1 times tid. Brødene skal ha en sprø skorpe på undersiden, når de er ferdig stekt. Hvis ikke de har det, kan du steke dem litt lengre. Lykke til!
Fra fruktbar jord, på naturens premisser
Skriv ut oppskriften her
Fra fruktbar jord, på naturens premisser

HELKORNBRØD (3 stk.)

INGREDIENSER: 1, 5 kg speltmel (Jeg brukte en blanding av finmalt, grovmalt og siktet mel) 3 ts mineralsalt ½ pk gjær 1 liter vann 500 g kokte helkorn av nakenbygg eller emmer Dette brødet passer godt å bake om du har middagskorn-rester, ellers kan du koke 200 g helkorn i 1,5 liter vann i 1 times tid, og det vil bli cirka 500 g kokte korn. Sil av overskuddsvannet, og avkjøl kornet. Om du bløtlegger kornet over natten, vil fytinsyra brytes ned, og koketiden blir noe kortere. VIKTIG INFORMASJON VEDRØRENDE NAKENBYGGET: Nakenbygget er rikt på betaglukan, og for den som er opptatt av å bevare betaglukanet med dets kolesterolsenkende effekt på en best mulig måte, anbefales IKKE bløtlegging, men at kornet has rett ned i kokende vann. FRAMGANGSMÅTE: Bland sammen alt det tørre. Bruker du fersk gjær, løser du den opp i vannet. Bland så vannet og de kokte helkornene sammen med de øvrige ingrediensene. Eltes i cirka 5 minutter. Bruk sakte fart, om du bruker maskin. La heve til cirka dobbel størrelse. Deigen vendes litt, før du har den oppi brødformene. Jeg brukte 2-liters former. Har du former på 1,5 liter, kan du fordele deigen på 4 former. La deigen heve til nesten dobbelt størrelse i brødformene. Stek brødene på 220 grader i 1 times tid. Brødene skal ha en sprø skorpe på undersiden, når de er ferdig stekt. Hvis ikke de har det, kan du steke dem litt lengre. Lykke til!